ראשי מאמרים כמה מילים על חרדה
חרדה

כמה מילים על חרדה

בשנים האחרונות אנו שומעים את המונח "חרדה" כמעט בכל מקום, בין אם מדובר בתחושה רגעית או בהפרעה מתמשכת, לקראת מבחן או לאחר אזעקה שנשמעת ברחבי העיר וכיום גם בתקופת הקורונה. לצערנו, בתקופה שכזו בה המצב הביטחוני איננו יציב, נושא החרדה הופך אקטואלי מתמיד.

אז מהי בעצם חרדה?

חרדה הינה תגובת פחד, רתיעה, אי שקט או בהלה מלאת עוצמה לאיום שאיננו ברור, המובילה לתחושה של מצוקה משמעותית.

ומה זה אומר?

כאשר אנו נחשפים לסכנה, עלינו להתכונן ולהגיב בצורה הטובה ביותר.

לשם כך, הגוף שלנו מגיב באופן מידי ועצמאי באופן המכונה "הילחם, ברח או קפא (Fight, Flight or Freeze)", הכולל שינויים פיזיולוגיים שנועדו להפנות את המשאבים הגופניים לפעולות שהכרחיות עבור שנשרוד בעתות של חירום, בין אם בהימלטות מן המקום, בהימנעות מתזוזה בכדי שלא יבחינו בנו או בהשבת מלחמה.

שינויים אלו עשויים לכלול דופק מואץ, אישונים מורחבים, רעד, הזעת יתר, נשימה מהירה אך "רדודה" ועוד, בנוסף לדריכות ולהפניית קשב מוגברת לתחושות גופניות ולגורמים המהווים סכנה בסביבה, על חשבון חשיבה עמוקה ומורכבת יותר.

אם מדובר במנגנון שחיוני להישרדות שלנו, אז מדוע הוא יכול לגרום לנו להרגיש רע?

לפעמים אנו מרגישים חשופים לסכנה, אך אין שום גורם מאיים שניתן להבחין בו. הדבר הופך למאיים פי כמה כאשר מתרחש בעוצמה גבוהה, לעיתים קרובות ו/או ללא שום אזהרה מתי יופיע או יחלוף. זהו בעצם ההבדל המרכזי בין תגובת פחד לבין תגובת חרדה.

במינון ובעוצמה נמוכים, חרדה מובילה לתחושות של לחץ מתון ודריכות אשר מחדדות את התגובות שלנו ושומרות עלינו ערניים במטלות החשובות לנו. לעומת זאת, במינון ובעוצמה גבוהים, חרדה עלולה לפגוע בתפקוד היום יומי שלנו, להוביל לכך שנמנע מפעולות שונות ואף להיחוות כהתקף המאיים על חיינו ללא שום סיבה הנראית לעין.

חשוב להבין כי חרדה, כתגובה חד פעמית או כהפרעה מתמשכת, יכולה להיגרם משלל סיבות ולקרות לכל אחד ובשל כך היא נפוצה ביותר. הסיבות נעות בין אורח חיים רווי בגורמי לחץ ודחק, חוויות טראומטיות, חוסר איזון כימי ועוד רבות, כאשר פעמים רבות צפה חרדה מעצם המחשבה על ההתקף הבא.

במדינה בה חווים לחץ גבוה ומתמשך במקומות הלימודים, השירות הצבאי, העבודה ומול משדר החדשות כשחוזרים הביתה, ניתן להבין מדוע מדובר בתופעה הרווחת בקרב רבים.

ישנן כיום מספר שיטות יעילות לטיפול בחרדה על סוגיה, בעזרתן ניתן להתמודד עם הסימפטומים השונים ו/או להעמיק בגורמים העומדים בבסיסם, בנוסף לפיתוח אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר.

למידע נוסף על טיפול בחרדה, ניתן לקרוא באתר על טיפול ב-CBT, SEE FAR CBT או טיפול דינמי.

ווטסאפ ליצירת קשר לחצו