ראשי אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי

צוות הפסיכולוגים והמאבחנים של מכון משאבים מבצע במקצועיות ובמיומנות רבה, את כל האבחונים הפסיכולוגיים המקובלים כיום במדינת ישראל. האבחון הפסיכולוגי נועד לאפשר לכל נבדק לקבל הערכה מלאה של כישוריו ויכולותיו השכליות, הרגשיות כמו גם תמונה של האישיות שלו. זאת כמובן לצד הצגה מהימנה של קשייו ומגבלותיו בתחומים אלה. הדו"ח עם פירוט הממצאים של האבחון מאפשר לפונה להבין ולהכיר טוב יותר את עצמו ואת את יכולותיו כמו גם קשייו ובכל תחומי חייו. כל דו"ח פסיכולוגי כולל בסופו מסקנות והמלצות להמשך.

צוות הפסיכולוגים והמאבחנים של מכון משאבים מבצע במקצועיות ובמיומנות רבה, את כל האבחונים הפסיכולוגיים המקובלים כיום במדינת ישראל. האבחון הפסיכולוגי נועד לאפשר לכל נבדק לקבל הערכה מלאה של כישוריו ויכולותיו השכליות, הרגשיות כמו גם תמונה של האישיות שלו. זאת כמובן לצד הצגה מהימנה של קשייו ומגבלותיו בתחומים אלה. הדו"ח עם פירוט הממצאים של האבחון מאפשר לפונה להבין ולהכיר טוב יותר את עצמו ואת את יכולותיו כמו גם קשייו ובכל תחומי חייו. כל דו"ח פסיכולוגי כולל בסופו מסקנות והמלצות להמשך.

ShopMain

צוות מכון משאבים צבר ידע וניסיון מקצועי רב בביצוע של אבחונים פסיכולוגיים, נוירופסיכולוגיים, אבחונים של לקויות למידה לילדים ולמבוגרים (דידקטי ופסיכודידקטי), אבחונים ובדיקות להפרעות קשב וריכוז, אבחונים תעסוקתיים ולימודיים, אבחונים להערכת כשירות נפשית לאחזקה של נשק, לבדיקת כשירות נפשית ואישיותית לנהיגה ועוד.

המכון הוא מוביל בתחומו ומציע ללקוחותיו שירות אבחוני יעיל, מקצועי ואמין. המכון רכש ערכות אבחון מגוונות, המתקדמות והעדכניות ביותר הקיימות כיום בארץ. בכלל זה, גם סוללות אבחוניות ממוחשבות המאפשרות לאבחן פונים מכל הגילאים ובשפות עברית, רוסית ואנגלית.

הדוחות המופקים במכון משאבים (דוחות נוירופסיכולוגיים, פסיכולוגיים, דוחות של לקויות הלמידה ושל הפרעות הקשב והריכוז, דוחות של ממצאי האבחון התעסוקתי והלימודי ועוד), הם מקיפים, מפורטים בהרחבה ומכילים מסקנות והמלצות רלוונטיות. הדוחות של מכון משאבים עומדים בסטנדרט הגבוה ביותר הנדרש היום ומוגשים על פי הצורך, לבתי משפט, לוועדות רפואיות ולוועדות מקצועיות שונות, הם משרתים באופן מיטבי את צורכי המאובחנים ואת הגורמים המפנים לאבחון.
את כלל האבחונים במכון ניתן לבצע בשפות: עברית, רוסית, ערבית ואנגלית.

להלן סוגי האבחונים

אבחון פסיכודיאגנוסטי

מדובר באבחון המספק הערכה כוללת ורחבה על האישיות של האדם, במיקוד על בדיקה והערכה מעמיקה ומקיפה של מצבו הנפשי, הרגשי ושל יכולותיו השכליות והקשר בינהם. האבחון בודק ומעריך מהם המשאבים העומדים לרשותו של הנבדק להתמודדות ומשרטט את מאפייני האישיות שלו.

האבחון הפסיכודיאגנוסטי נמשך כ-4 - 5 שעות בממוצע וכולל ראיון מקיף וכן סוללת מבחנים פסיכולוגיים, קוגניטיביים (הערכת אינטליגנציה) והשלכתיים, מהם ניתן ללמוד על עולמו הרגשי של הנבדק: על התכנים הרגשיים והקונפליקטים שמעסיקים אותו, על הדימוי העצמי שלו, על דפוס היחסים הבין-אישיים,  על המשאבים הרגשיים העומדים לרשותו ועוד.

בסיום האבחון מתקבלת תמונה רחבה על מכלול תפקודו של האדם הכוללת את הכוחות שלו, הקשיים שלו, הערכת יכולת התפקוד שלו בפועל בחיי היום יום והבנה של עולמו הפנימי.

על בסיס ממצאי האבחון ניתן להעריך האם האדם סובל מפתולוגיות נפשיות שונות, לתת אבחנה ביחס למצבו הנפשי וכן להגדיר את רמת הציפיות לגבי איכות תפקודו בתחומים שונים (למשל, בתחום הזוגי, בתחום החברתי, הלימודי, והתעסוקתי).

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכו דיאגנוסטי?

כאשר יש צורך בהבנה מעמיקה ורחבה יותר של מקורות הקושי של הילד או המבוגר וכשיש סימני שאלה לגבי מרכיבים אישיותיים ושל פתולוגיות נפשיות. כאשר עולה צורך להעריך את הכוחות והמשאבים הרגשיים שעומדים לרשותו של הנבדק ולהתאים עבורו דרכי טיפול.

האבחון הפסיכודיאגנוסטי מתאים לצורך קבלת החלטות המתבססות על ממצאי הערכה שלה כשירות הנפשית והאישיותית (למשל, לבדיקת מסוגלות לגיוס לצבא, לבדיקת מסוגלות הורית, להערכת יכולת התמודדות עם תפקיד מסוים בעבודה, לקבלת החלטה על שיבוץ במסגרת חינוכית ו/או טיפולית ועוד).

האבחון מתאים לצורך קביעת העוצמה של הפתולוגיה הנפשית (למשל, לצורך החלטה על אחוזי נכות, להחלטה על סוג הטיפול הנחוץ, להחלטה על מידת המסוגלות לתפקוד עצמאי בחיי היום יום  ועוד). 

אבחון נוירו פסיכולוגי-שיקומי

אבחון זה נערך בד"כ בעקבות שינוי בתפקוד של הפרט ונועד לבדוק האם מקורו של השינוי התפקודי הוא בנזק מוחי נוירולוגי. שינוי זה יכול להיות למשל, תוצאה של פגיעת ראש, זעזוע מוח, גידול מוחי, שבץ מוחי, מחלה ניוונית או תסמונת אחרת שנובעת משינויים בתפקוד של המערכת העצבים המרכזית. האבחון מאפשר ביצוע של אבחנה מבדלת בין השלכות של מקור נוירולוגי אורגני לשינוי התפקודי, לבין השלכות בשינוי התפקודי ממקור רגשי.

מדובר באבחון המקיף ביותר הקיים היום והוא נועד להעריך את מכלול הכישורים והיכולות הקוגניטיביות, הרגשיות והתפקודיות של הנבדק. במהלך האבחון בנוסף לכל מה שכלול באבחון הפסיכודיאגנוסטי שתואר לעיל, נבדקים לעומק כל תפקודי החשיבה כגון, התפיסה החזותית והמרחבית, הקשב, הזיכרון והלמידה, ההבנה, יכולות מוטוריות וקאורדינציה, תפקודים ניהוליים (Executive Functions) כמו יכולת הארגון, התכנון, יכולת קבלת החלטות, היזימה, הבקרה וכן פונקציות קוגניטיביות נוספות. בנוסף, כאמור, נבדקים מרכיבים רגשיים ואישיותיים המשליכים על תפקודו של הנבדק.

האבחון נמשך כ 10–12 שעות ומתקיים במספר מפגשים אבחוניים על פי יכולותיו של הנבדק. 

ממצאי האבחון מתבססים על ראיון אישי מקיף, על עיון במסמכים רפואיים, על מידע מההיסטוריה הלימודית והתעסוקתית של הנבדק, על הישגי הנבדק  בביצוע של סוללת אבחונים מקיפה ביותר.

על בסיס אינטגרציה של כל המתואר לעיל יחד עם ממצאי האבחון, ניתן להגדיר את רמת הציפיות התפקודיות מהנבדק בתחומים שונים (בינאישי, חברתי, תעסוקתי, לימודי ועוד) ולהמליץ על דרכי טיפול מתאימות.

מתי כדאי להפנות לאבחון נוירופסיכולוגי – שיקומי?

  • כאשר קיים חשד שהשינוי בהתנהגותו וביכולת תפקודו של הפרט עלול להיות קשור לשינוי בתפקוד המוחי.
  • אבחון נוירופסיכולוגי יכול להתבצע כחלק מתהליך שיקומי- טיפולי, על מנת להעריך את מכלול היכולות והקשיים עמם מתמודד הנבדק לאחר שנגרם לו נזק מוחי.
  • עוד נועד האבחון להעריך את מידת התרומה של הנזק הנוירולוגי לשינוי התפקודי, כהערכה לצורך מתן חוות דעת משפטית, לתביעות ביטוח וכן להכרה וקביעת אחוזי נכות במוסדות כמו הביטוח הלאומי ומשרד הביטחון.

הערכה קוגניטיבית

הערכה קוגניטיבית היא בעצם סריקה של תפקודי החשיבה העיקריים : קשב, זיכרון, תפיסה חזותית-מרחבית, תפקוד ניהולי, יכולת שפתית לצורך מתן תמונת מצב קוגניטיבית עדכנית. מטרת האבחון הקוגניטיבי היא לבחון האם היכולות השכליות - הקוגניטיביות של האדם המבצע את הבדיקה, שמורות בהתאם לנורמת הגיל שלו. חשוב לציין שמאחר ומדובר בסריקה מהירה ובסיסית יחסית של היכולות הקוגניטיביות של הפרט, האבחון משמש ככלי עזר תומך החלטה עבור איש המקצוע (רופא או פסיכולוג)  ואינו תחליף לאבחון הנוירופסיכולוגי שהוא מקיף בהרבה ומעמיק יותר. האבחון הקוגניטיבי גם אינו כולל בדיקה של המצב הרגשי ואת אישיותו ולכן גם אינו מסוגל להעריך בוודאות את הגורמים לשינויים הקוגניטיביים אם קיימים.
משך האבחון כ 3.5 שעות ומתבסס על ראיון מקיף, עיון במסמכים רפואיים, האבחון הוא בחלקו ממוחשב ובחלקו מבצע הנבדק מטלות קוגניטיביות שונות בפיקוח ובהנחיית פסיכולוג.

למי מתאים האבחון הקוגניטיבי?

  • כאשר חשים בשינויים ביכולות הקוגניטיביות שמשפיעות על התפקוד בחיי היום יום (תעסוקתית, לימודית, חברתית, ניהול הבית ושעות הפנאי וכד'), חשוב לבצע  אבחון או הערכה קוגניטיבית.
  • כאשר אתה חושד שקיימת אצלך נסיגה קוגניטיבית והנך רוצה לבדוק אם תחושתך אובייקטיבית. אבחון זה נועד לזהות סימנים ראשוניים של נסיגה קוגניטיבית. זיהוי מוקדם הוא חיוני ביותר  מכיוון שנסיגה עלולה להעיד על דמנציה מסוגים שונים כולל מחלת אלצהיימר.
  • אבחון בסיסי זה המתבצע בדרך כלל בעקבות הפניה של רופא.
  • במידה וקיימים ממצאים ברורים באבחון זה, המצביעים על ירידה קוגניטיבית, ניתן לבצע הרחבה של האבחון להערכה נוירופסיכולוגית שיקומית על מנת לאתר את הגורמים האפשריים לכך וכדי להציע דרכי טיפול והתמודדות תואמות.

ההבדל בין הערכה קוגניטיבית לבין הערכה נוירופסיכולוגית היא כמו ההבדל בין צילום רנטגן לבדיקת MRI.

אבחונים ללקויות למידה והפרעת קשב וריכוז

ליקויי למידה פוגעים ביכולתו של הפרט ילד או מבוגר, לממש את עצמו בשל קשיים אותם הוא עלול לחוות, בתחומים ספציפיים כמו קריאה, כתיבה, חשבון, שפה זרה, קשב, זכירה ועוד.

מקורם של לקויות הלמידה הוא נוירולוגי וככאלה הם עלולים להשפיע על תפקודו של הפרט החווה אותם בתפקודו היום יומי גם בהקשרים שאינם קשורים לבית הספר או ללמידה עצמה.

על מנת לזהות את הקשיים באופן מדויק ולהמליץ על דרכי למידה מתאימות ועל דרכי בחינה שיאפשרו לפרט להביא את ידיעותיו לידי ביטוי, מומלץ על ביצוע של אבחון לקויות למידה.

בארץ נהוגים 3 סוגים עיקריים של מבחנים שנועדים לזהות ולאבחן לקויות למידה:

  • אבחון דידקטי
  • אבחון פסיכו דידקטי
  • אבחון קשב וריכוז

 אבחון דידקטי

האבחון הדידקטי מתבצע על ידי מאבחן שהוכשר לכך ונועד לבחון את היכולות הקוגניטיביות העיקריות הקשורות לתהליכי הלמידה וההפנמה של מידע אצל  הפרט ילד או מבוגר. האבחון בודק מגוון תחומים, כגון שפה, כתיבה, זיכרון, קריאה והבנת הנקרא, קשב, ריכוז, יכולות חשבוניות ועוד. האבחון הדידקטי מיועד כדי לאתר את אותן יכולות ולהעריך את עוצמתן ביחס למצופה לאור גילו של הנבדק ולמסגרת הלימודית שבה הוא לומד.

ממצאי האבחון מסוכמים בדו"ח המפרט את הקשיים כמו גם את החוזקות של הנבדק, בתחומי הלמידה השונים. הסיכום כולל המלצות על דרכי ההיבחנות המתאימות ביותר לנבדק ועל דרכי הלמידה והתנאים שיאפשרו לו להפיק את המרב בתהליך הלמידה.

משך האבחון כ 5-6 שעות והוא מתבצע בשניים עד שלושה מפגשים.

אבחון פסיכו-דידקטי

אבחון פסיכו-דידקטי מבוצע על ידי פסיכולוג ונועד לבחון בנוסף לכישורים וליכולות הקוגניטיביות המעורבות והקשורות בתהליכי הלמידה אצל הפרט (ילד או מבוגר), גם את מצבו ותפקודו הרגשי. זאת מנקודת הנחה שמצבו הרגשי של הפרט עלול גם הוא להשפיע על יכולותיו לממש את כישוריו ויכולותיו הקוגניטיביות ולהפריע לו ללמוד ו/או לבטא את מכלול ידיעותיו במסגרת הלימודית ובבחינות.

האבחון הפסיכו-דידקטי בודק את כל מה שכלול באבחון הדידקטי ובנוסף גם בדיקת אינטליגנציה ואבחון רגשי הכולל שאלונים ומבחנים השלכתיים.
ממצאי האבחון מסוכמים בדו"ח המפרט את מכלול הקשיים כמו גם את החוזקות של הנבדק, בתחומי הלמידה השונים, את מצבו הרגשי ומתייחס לקשר שבין הממצאים הקוגניטיביים, האינטלקטואליים והרגשיים לתפקודו הלימודי של הנבדק. הסיכום של הדו"ח כולל המלצות על דרכי ההיבחנות המתאימות ביותר לנבדק ועל דרכי הלמידה והתנאים שיאפשרו לו להפיק את המרב בתהליך הלמידה.

עוד יכלול הדו"ח במידת הצורך, גם המלצות להתערבות טיפולית או אחרת כדי לסייע לשפר את מצבו הרגשי של הנבדק, באופן שיאפשר לו לבטא את יכולותיו באופן מקסימאלי.

משך האבחון הפסיכו-דידקטי הוא כ 8 שעות והוא מתבצע בשלושה עד ארבעה מפגשים.

מהם השיקולים לבחירת אבחון דידקטי, או אבחון פסיכו-דידקטי?

אבחון דידקטי נערך כאשר קיימת הערכה שמקור הקושי אינו רגשי ונדרשות התאמות שבנוהלי משרד החינוך הן ברמת חומרה 1 או 2. כלומר, כאשר הקשיים הם בעצמה קלה ובינונית וההחלטה על מימוש ההתאמות מתקבלת על ידי צוות פדגוגי של המוסד הלימודי.

אבחון פסיכו-דידקטי נערך כאשר קיים חשד שהלקות חמורה יותר ועולה צורך לבחון מתן התאמות בדרגה 3 (כלומר, לקות למידה חמורה שהאישור למתן ההתאמות ניתן על ידי המועצה הפדגוגית במשרד החינוך), או כאשר קיימת הערכה שהמצב הרגשי של הנבדק מורכב, וקיימת אפשרות שהוא מפריע לו לבטא את יכולותיו.

איך אדע איזה אבחון מתאים לי?

קביעת סוג האבחון המתאים עבורך תתבצע על-סמך המידע שתתבקש למסור בזמן הפנייה למכון משאבים ו/או על פי המלצת הצוות הלימודי במוסד בו לומד הפונה.

בכל מקרה, ניתן תוך כדי תהליך האבחון והממצאים המתקבלים להרחיב אבחון דידקטי לכדי אבחון פסיכו-דידקטי, ללא צורך בהתחלת הפרוצדורה מראש. כלומר, אם קיים ספק, ניתן להתחיל באבחון דידקטי, ולהמיר אותו בהמשך לאבחון פסיכו-דידקטי בהתאם לצורך.

מתי כדאי לפנות לאבחון ולכמה זמן האבחון יהיה תקף?

ניתן לפנות בכל עת. כאשר ההורה או הפונה חשים שקיימת הפרעה כלשהי ובגללה הוא אינו מצליח לממש את יכולותיו בתחום הלמידה.

אנו מאבחנים ילדים מכיתה ב' כולל תלמידי תיכון וכולל מבוגרים הזקוקים לאבחונים לצרכי הלמידה במוסדות אקדמיים ועל-תיכוניים.   

לידיעתכם, אבחון שנערך בבית ספר יסודי תקף עד כיתה ו'.

אבחון שנערך לאחר סיום כיתה ו תקף עד כיתה י"ב.

אבחון שבוצע בתקופת התיכון תקף ל-5 שנים.

מי מבצע את האבחון?

הצוות במכון משאבים הוא רב-מקצועי. אבחון דידקטי נערך על-ידי מאבחנים דידקטיים, בעלי התמחות בלקויות למידה. אבחון פסיכו-דידקטי נערך על-ידי פסיכולוג מאבחן, או בצוותא על-ידי פסיכולוג מאבחן ומאבחנת דידקטית. לידיעתך, האבחונים והדוחות הנמסרים לידי הנבדקים, עומדים בכל הקריטריונים של משרד החינוך.

אבחון לקויות למידה למבוגרים.

במכון משאבים מבצעים אבחונים לאיתור לקויות למידה אצל מבוגרים למשל, עבור סטודנטים בפועל, או למי שמעוניין ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ולמי שמתכוון לגשת למבחן הפסיכומטרי או לבחינות שלב ב' ברפואה.

האבחונים המתבצעים במכון משאבים, מוכרים במוסדות האקדמיים השונים ובמרכז הארצי לבחינות והערכה, האחראיים על המבחן הפסיכומטרי. את כלל האבחונים במכון ניתן לבצע בשפות : עברית, רוסית ואנגלית.

מבדק ראשוני ממוחשב לאיתור הפרעות קשב (ADHD)
בישראל נהוגים כמה סוגים של מבדקים ממוחשבים לצורך תמיכה בתהליך האיתור של הפרעת קשב.

3 המבדקים העיקריים הם: MOXO, T.O.V.A, BRC, מדובר בבדיקת עזר (כלי תומך החלטה) לצורך איתור של הפרעת קשב. הבדיקה היא פשוטה וידידותית אשר מתבצעת מול מחשב במשך פחות מחצי שעה. במהלך הבדיקה הנבדק מבצע משימה פשוטה הדורשת גיוס של קשב מתמשך לאורך כל זמן הבדיקה. המחשב בודק את מספר הטעויות וסוגם, את זמן התגובה ואת עקביותה לאורך האבחון. לרוב, מבוצעת בדיקה חוזרת לאחר נטילת ריטלין, במטרה לבדוק האם התרופה מביאה לשיפור בתפקודי הקשב.

חשוב לציין שהבדיקה מזהה בדרך כלל את הפרעת הקשב, אך לא את מקורה. כדי להחליט שהפרעת הקשב היא על רקע של הפרעה בתפקוד המוחי (לקות ראשונית) ולא כתוצאה של מצב נפשי (למשל, בשל דיכאון, חרדה וכד') ולא כתוצאה ממצב רפואי (למשל, בשל הפרעה בתפקוד של בלוטת התריס, או חוסר בויטמינים מסוימים כמו B12 וכד'). כאמור, מבדק הקשב אינו מספיק כדי לקבוע אם קיימת הפרעת קשב מסוג ADHD ויש צורך בבדיקות והערכות נוספות שכוללות בין השאר, קבלת מידע על הרקע ההתפתחותי של הנבדק, מידע מההורים, מורים בדיקות נוספות על ידי פסיכולוג שהוכשר לכך, רופא פסיכיאטר או נוירולוג, ו/או רופא שעבר הכשרה מיוחדת לכך.

חברי קופת חולים כללית, זכאים במכון משאבים להנחה.
 

אבחון קשב באמצעות מבדק MOXO

מדובר במבדק איכותי שפותח בישראל על ידי חברת נירוטק. האבחון מתבסס על נורמות תקפות של אוכלוסייה ישראלית, ילדים ומבוגרים ומספק נתונים לגבי מאפיינים קשביים שבדיקות אחרות אינן מספקות.

ייחודיותו של אבחון קשב וריכוז עם מבדק MOXO:

  • אבחון קשב וריכוז עם מבדק MOXO קיבל תיקוף מדעי במרכז הרפואי הדסה בשיתוף אוניברסיטת ניימכן בהולנד (ומשתתף במחקרים בכל רחבי העולם.
  • אבחון קשב וריכוז עם מבדק  MOXOהוא אבחון אובייקטיבי, הבודק את יכולות הקשב של הנבדקים בזמן קצר (אצל ילדים בני 7 עד 12- אורך האבחון רבע שעה ואצל ילדים ומבוגרים מגיל 13 ומעלה- אורך האבחון 18 דקות).
  • אבחון קשב וריכוז עם מבדק MOXO הוא האבחון היחיד, הקיים כיום בשוק, הבודק בנפרד את כל אחד מארבעת מרכיבי הקשב הבאים: קשב (למשל, קושי לעקוב אחר דברי המורה), תזמון (למשל, קושי לעמוד בזמנים ולהגיב בזמן הדרוש לביצוע המשימה), היפראקטיביות (למשל, נדנוד הספסל תוך כדי הפעילות) ואימפולסיביות (למשל, "המורה, אני יודע את התשובה", עוד לפני שהמורה סיימה לשאול).
  • אבחון קשב וריכוז עם מבדק MOXO הוא האבחון היחיד, הקיים כיום בשוק, המשלב גם מסיחים שמיעתיים וגם מסיחים חזותיים. בכך למעשה, בודק את הנבדקים בסביבות שונות, כולל הדמית סביבתם הטבעית.
  • אבחון קשב וריכוז עם מבדק MOXO מציג פרופיל אישי ומקיף של הנבדקים, זאת משום שהאבחון עושה השוואה בין ביצועי הנבדקים בסביבות שונות (בנוכחות ובהיעדר מסיחים) ובהתאם לנורמת המגדר שלהם ולנורמת הגיל שלהם.
  • אבחון קשב וריכוז עם מבדק MOXO מנפק תוצאות הניתנות להבנה בקלות. התוצאות ויזואליות ומלוות בגרפים צבעוניים וברורים הממחישים היכן הנבדקים נתקלו בקשיים והיכן לא, בכל אחד ממרכיבי הקשב. דבר זה מקל על איש המקצוע בהתאמת הטיפול הנכון ביותר עבור הנבדקים. 

למידע נוסף על אבחון קשב וריכוז עם מבדק ה  MOXO
www.moxo-adhdtest.co.il


מבדק ה - BRC
זהו אבחון ממוחשב להפרעת קשב אשר בודק את כל 4 תפקודי הקשב ולכן מאפשר מתן מענה רחב ומדויק.  משמש כלי לתמיכה בהחלטות טיפוליות באופן שיענו על צרכי הנבדק בצורה האופטימאלית:

דוחות BRC נותנים תמונה רחבה ומפורטת של יכולות הקשב של הנבדק לצד הקשיים ומאפשרים בדיקה של קשיי הנבדק גם ביחס לנורמה של בני גילו וגם ביחס לעצמו (לעתים מתפתחות יכולות של פיצוי אל מול הקשיים). ב-BRC בודקים בצורה מעמיקה את נושא הקשיים למשל בתכנון ובארגון, שמהווים פעמים רבות חלק חשוב בתמונה של הפרעת הקשב.
הדוחות מספקים מדד "ADHD" אשר פותח ותוקף בצורה מחקרית ויכול לתת תמונה מדויקת לגבי רמת ההפרעה, באיזה מתפקודי הקשב היא באה לידי ביטוי ומהי הדרך הכי נכונה לעזור למי שמתמודד איתה.
האבחון ניתן לביצוע ללא בדיקה חוזרת עם ריטלין. יחד עם זאת ועל פי שיקול דעת של רופא מטפל, ניתן בקלות ובצורה מקצועית ומבוקרת לערוך בדיקה חוזרת עם ריטלין. הדוחות המתקבלים מציגים תמונה רחבה של ההשפעה הטיפולית, תוך השוואה גרפית, נוחה למעקב, לתוצאות האבחון הראשון.

אבחון TOVA

גם מבדק זה כמו האחרים הוא כלי מסייע באבחנה ראשונית של קשיי קשב וריכוז. מבדק  TOVA כמו האחרים, הוא  ממוחשב ומשמש ככלי עזר תומך החלטה לשם קביעת הפרעת קשב. כאמור, זהו מבחן הבודק תגובות לגירויים על מסך המחשב. והממצאים מחולקים למימדים המאפיינים הפרעת קשב וריכוז כמו מוסחות, אימפולסיביות ועוד.

אבחון תעסוקתי ולימודי

תהליך הייעוץ והאבחון כוללים

  • שיחה מקדימה (אינטייק) – שיחה שמטרתה הכרות אתך וקבלת מידע מקיף על הרקע שלך, כולל בתחום הלימודי והמקצועי שלך, צפיותיך מהייעוץ, מהות הלבטים ומקורות הקושי בקבלת החלטה. במסגרת שיחה זו יינתן הסבר על תהליך הייעוץ ובעקבותיה יוחלט על מבנה סוללת האבחון המתאימה לצרכיך.
  • סוללת אבחון-  מערכת מבחנים ושאלונים אשר נמשכת מספר שעות וכוללת: מבחני יכולת וכישורים לימודיים, טכניים, יכולות חשיבה, שאלוני נטיות מקצועיות ומבחני אישיות.
  • שיחת משוב לעיבוד התוצאות שהתקבלו, הצבת יעדים וסיכום האבחון - בשיחה בשיחה זו יוצגו בפניך ממצאי האבחון. משמעותם של הממצאים יבחנו יחדיו עמך הן בהתייחס לדילמות ולמשאלות שלך והן בהתייחס לאילוצים והאפשרויות הקיימים בסביבת הלימודים ובעולם העבודה. יסומנו כיוונים למחשבה ולבדיקה שלך לחקירה עצמאית מול ספריית מקצועות ומקורות מידע אחרים. בנוסף, יגובשו כיוונים להתפתחותך בעולם הלימודים ו/או העבודה, ינותחו חלופות אפשריות לצורך סיוע בהתמקדות ובתהליך קבלת ההחלטה. בנוסף, יוצבו יעדים להמשך דרכך בתחום המקצועי ו/או הלימודי ואבני דרך למימושם. במידת הצורך, השיחה תכלול מעבר לסיכום התהליך גם סיוע בהכוונה למומחים נוספים.

למי כדאי לפנות לאבחון תעסוקתי ו/או לימודי?

לכל מי שמעוניין לקבל מידע מקיף על עצמו שיכול לתמוך ולסייע מאד בקבלת החלטה חשובה לעתידו לגבי התחום המקצועי ו/או הלימודי המתאים לו ביותר. למשל, חיילים משוחררים, צעירים אחרי גמר לימודים תיכוניים ומתלבטים לגבי עתידם, בעלי מוגבלויות המתלבטים לגבי אפשרויות ותחומים בעולם העבודה התואמים ליכולותיהם, נפגעי תאונות ו/או מי שחל שינוי בתפקודו וביכולותיו בשל מצב רפואי, בריאותי וכד', כל אדם שמעוניין לבצע הסבה תעסוקתית או לפתח קריירה שנייה ועוד.

אבחון כשירות נפשית לרישיון לנשיאת כלי נשק

מכון משאבים פועל באישור וברישיון המשרד לביטחון פנים, לביצוע של בדיקות כשירות נפשית לקבלת רישיון לנשיאת נשק. האבחון נועד עבור מועמדים חדשים לעבודה כמאבטחים חמושים בנשק בחברות שמירה ובגופים מוסדיים וציבוריים (למעט כוחות הביטחון). כמו כן מיועד האבחון למאבטחים ותיקים העובדים כבר באחת מהחברות ונדרשים לחדש את הרישיון הקיים, מדי מספר שנים.

במכון משאבים מספר רב של פסיכולוגים מורשים מומחים, כדי לתת מענה מהיר ומקצועי לכל המועמדים המעוניינים להשתלב במהירות בעבודה המחייבת בנשיאה של נשק באחת מחברות השמירה והאבטחה.  

כל הפסיכולוגים עברו הכשרה מיוחדת על ידי המשרד לביטחון פנים לבצע את האבחון הייעודי ולקבלת החלטה על הכשירות הנפשית לקבלת רישיון נשיאת כלי ירייה עפ"י חוק.

בכל אחד מסניפי המכון : בכרמיאל, בבאר שבע באשדוד ובאשקלון הוקמו יחידות מקצועיות, ייעודיות ומיומנות במיוחד לצורך זה. כל יחידת אבחון מסוגלת לקלוט מספר מועמדים בו זמנית לאבחון כשירות נפשית לנשיאת כלי נשק. תהליך האבחון מרגע הפניה של המועמד למכון ועד לסיומו הוא קצר ביותר ומאפשר לפונים לאבחון להרוויח זמן יקר ולהשתלב בשוק העבודה במהירות האפשרית.

תהליך האבחון

המועמד שמקבל טופס הפניה מהמטווח או מחברת האבטחה בה הוא עובד, פונה למשאבים בשיחת טלפון אל הסניף הקרוב למקום עבודתו או מגוריו. בשיחת הטלפון עמו יקבעו עבורו שיבוץ למועד האבחון הקרוב ביותר.

במועד האבחון המועמד מביא איתו את טופס ההפניה ותעודה מזהה הכוללת תמונה (תעודת זהות או רישיון נהיגה בר תוקף).

לאחר מילוי שאלון פרטים אישיים, עובר המועמד אבחון פסיכולוגי (ממוחשב בחלקו) וראיון אישי על ידי פסיכולוג מורשה.

משך האבחון: כשעתיים וחצי עד כשלוש שעות.

בתוך 24 שעות מתום התהליך, מועברת תוצאת האבחון ישירות לאגף לרישוי ולפיקוח כלי ירייה במשרד לביטחון פנים. 

מעוניינים לשמוע עוד פרטים? מלאו את הטופס וניצור עמכם קשר בהקדם האפשרי

ליצירת קשר לחצו