ראשי מאמרים בזבזנות
NULL

בזבזנות

"בלאק פריידיי", "סייבר מאנדיי", מבצעים והנחות, כמה דברים הספקנו לקנות? אנו נמצאים בפתחה של תקופת החגים הנוצרית, מה שמזוהה עבור מרבית העולם בתור הזמן המושלם ל"שופינג" חסר תקדים. מדוע רבים מאתנו מוצאים סיפוק בכך? והאם קיים סיכון בדבר?

אנו נמצאים בפתחה של תקופת החגים הנוצרית, מה שמזוהה עבור מרבית העולם בתור הזמן המושלם ל"שופינג" חסר תקדים.

מדוע רבים מאתנו מוצאים סיפוק בכך?

כאשר אנו קונים מצרכים חיוניים, רוכשים מוצר חדיש במבצע באופן מתון או משלמים את המסים, קיימת תחושה מסוימת של הקלה ושביעות רצון (לעיתים מהולה בכעס ובתסכול) מן ההשקעה הכספית.
השקעה זו לא מובילה לאותו הריגוש או הנחמה הקיימים בבזבזנות, בה אנו מוציאים כסף שלא בהכרח לצורך ולעיתים מבלי לחשוב על כך יותר מדי.
אותן תחושות מתעוררות בנו בסיטואציות רבות ומגוונות של בזבזנות, החל מפיצוי בתקופות בהן מצב הרוח ירוד, רכישה של פריט שמצהיר על סטטוס חברתי מסוים או מבטא חלק מהאישיות שלנו וכלה בקנייה אימפולסיבית או חברתית, התנהלות כלכלית בעייתית ועוד.

נגישות גלובלית, לטובה או לרעה?

בדור של טלפונים סלולריים חכמים, מחשבים, טלוויזיות ומרכזי קניות בכל מקום, אנו חשופים לפרסומות ולנקודות רכישה בכל שעות היממה.
אם בעבר היה עלינו לצאת מהבית ולחוש את הפרידה מן השטרות והמטבעות, כיום כל מה שעלינו לעשות הוא להקליד את מספר האשראי (שאולי כבר שמור מראש במחשב), להקיש על העכבר והעסקה בוצעה עוד לפני שיצאנו מהמיטה.

אמנם בדרך זו אנו חוסכים זמן, מוצאים מותגים מבוקשים במחיר מוזל או מוצר נדיר במיוחד ממדינה רחוקה, אך יש לזה מחיר.
זה שאנו לא חשים בכסף שבזבזנו באופן מידי בעת השימוש באשראי דווקא מצמצם את ההנאה שלנו מן החוויה, וכאשר אנו עושים זאת באמצעות האינטרנט ההנאה קצרת-טווח אף יותר.
במילים אחרות, הביטוי "רחוק מהעין רחוק מהלב" תקף הן עבור היתרונות והן עבור החסרונות.
תופעה זו, בשילוב המחירים הנוצצים והנגישות הגבוהה, עלולים לסנוור ולפתות אותנו לקנייה של מוצרים נוספים ובכמות גבוהה מכפי שתכננו.

האם מדובר בתופעה שעלולה לסכן אותנו?

לא פעם בזבזנות מובילה לתחושה של מצוקה נפשית, על אף שמשרה דווקא תחושה של הקלה בעת הרכישה.
מעבר לכך, קיימת הסכנה לפגיעה כלכלית משמעותית לאחר בזבוז של משאבים כספיים באופן מסיבי או כפייתי.
במקרים מסוימים, התנהלות בזבזנית הינה חלק מהפרעה נרחבת יותר; קנייה חסרת רסן במאניה-דיפרסיה, קנייה ואיסוף של חפצים באופן מתמשך ללא היכולת להיפטר מהם באגרנות כפייתית ועוד.
אין להתעלם מבזבזנות המזיקה לנו, על גווניה השונים, וניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי לשם ההתמודדות הולמת עם התופעה.

ליצירת קשר לחצו